صنایع دستی تجلی یافته در مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
مسجد- مدرسه چهارباغ اصفهان بهعنوان گنجینهای از هنر و معماری اواخر عهد صفویه دارای اهمیت بسیاری است. این هنرها در جایگاه صنایع دستی اصیل ایرانی از ظرفیت پژوهشی مناسبی برخوردار هستند. پژوهش پیش رو تلاش دارد ضمن تبیین اهمیت جایگاه هنرهای مذکور در این بنا، آنها را از حیث ساختار و محتوا موردمطالعه قراردهد. تا زمینهساز پاسخ به مهمترین پرسش این پژوهش باشد که: صنایع دستی در مسجد-مدرسه چهارباغ دارای چه گونههایی هستند؟ و مهمترین ویژگیهای بهکاررفته در آنها چیست؟ در پژوهش حاضر که از لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی است؛ تعیین جامعهآماری با توجه به تعدد نمونهها و فضای اندک مقاله، بهصورت هدفمند انجامگرفته است. لازم به ذکر است اطلاعات به شیوه میدانی و کتابخانهای جمعآوریشدهاند؛ و یافتهها بهصورت کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند، مشاهدات میدانی نشان میدهد که صنایع دستی این بنا از جهت تکنیک شامل، نابترین هنرهای منقوش و مکتوب حوزه کاشیکاری، حجاری، فلزکاری، گچبری و هنرهای چوبی است که دربردارنده نقوش هندسی، نقوش گیاهی و خوشنویسی هستند. در کنار این هنرهای منقوش، این بنا مزین به کتیبههایی است که بر بستر فلز، چوب، سنگ و حتی دست بافته زیلو اجراشدهاند، این کتیبهها مجموعهای از آثار خطاطان معروف عهد صفوی همچون محمد صالح و عبدالرحیم جزایری بوده و دربردارنده مهمترین خطوط ایرانی-اسلامیاند، در بعد مضامین نیز موضوعاتی همچون: آیات قرآن، احادیث، مدح ائمه اطهار و بهخصوص حضرت علی (ع) و تمجید از حامی بنا مشاهده میشود. در نهایت، مقایسه اطلاعات نشان میدهد که ساختار و محتوای صنایع دستی بهکاررفته با محل قرارگیری و کاربری هر بخش و درمجموع با کاربری اصلی بنا در هماهنگی کامل است. تقسیمات چهارگانه و کهنالگوی چلیپایی و همچنین تقارنهای گوناگون، نحوه اجرای صنایع دستی در مقیاس خرد و کلان جایگاه ویژه در این بنا دارند. همچنین متناسب با کاربری علمی بنا و نظم حاکم بر علوم اسلامی، از گرهها و نقوش نظاممند هندسی استفاده شده است. بهعلاوه، تناسب معنادار پیامها و مضامین هنرهای مکتوب با کاربری علمی-مذهبی قابلتأمل است.
منابع مشابه
گونه شناسی کتیبه های مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان با تأکید بر ویژگی های ساختاری
Chaharbagh Mosque-school of Isfahan, being one of the most important monuments of Shah Soltan Hossein in the Safavid era, is of chief importance regarding its structure and decorations. The inscriptions are the most prominent features of the art treasure of the Safavid era, that are the best in terms of quality and variety compared to other monuments of the same period. The present study attemp...
متن کاملکتیبههای مدارس عصر صفویه به مثابه رسانههای نمادین هنر شیعی نمونه موردی: مسجد ـ مدرسه چهارباغ اصفهان
مسجد ـ مدرسه چهارباغ بهعنوان گنجینهای از هنر کتیبهنگاری اسلامی جایگاه ویژهای دارد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد به تبیین جایگاه کتیبههای این بنا بهعنوان رسانههایی نمادین بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش اصلی که مهمترین پیامهای نمادین بازتاب یافته در کتیبههای مسجد ـ مدرسه چهارباغ ضمن تبیین نحوه انتقال پیامها چیست؟ فراهم آید. پژوهش حاضر از حیث روش توصیفی ـ تحلیلی است. یافتهاندوزی...
متن کاملمسجد، تجلی گاه معماری قدسی
مسجد به عنوان یک مکان مقدس که به صورت روزانه در آنجا به عبادت پرداخته می شود. نمودی از فضایی مقدس و معنوی است. همواره معماران در طول تاریخ از صدر اسلام تاکنون به انواع روش ها سعی نموده اند تا این مفهوم، یعنی تقدس را به روش های گوناگون به مخاطب خویش که همانا نمازگزاران می باشند القا نمایند. در اینجا برای بیان بعضی ابعاد معماری که نشان دهنده ابعاد گوناگون معنوی و مقدس می باشند، تا آنجا که ممکن اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 1
صفحات 7- 26
تاریخ انتشار 2019-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023